Forbruksagentene: Slik vekket de kjøpelysten

349,-

I Norge har det moderne forbrukersamfunnet utviklet seg parallelt med kunnskapssamfunnet. Reklamebransjen allierte seg med den psykologiske vitenskapen allerede på begynnelsen av 1900-tallet. Ved hjelp av de nyeste ideene innenfor psykologien, fant den fram til teknikkene som førte slagordene inn i hodene våre og fikk oss til å handle. Husmødre ble varepromotører ved å vise til oppdatert kunnskap om ernæring og ved å vise frem stadig mer avanserte tekniske hjelpemidler. Forbrukerens tanker og handlinger har blitt kartlagt i minste detalj – ved hjelp av statistikk og vitenskapelig metode. Kunnskap, salg og kjøpetrang har gått hånd i hånd. Også butikkrommet ble modernisert etter vitenskapelige prinsipper for hva som fanget oppmerksomheten og vekket kjøpelysten. Avbetalingsordninger ble organisert og satt i system – og kredittkortet utviklet seg fra å være for den eksklusive kunden til et plastkort vi alle må ha.

Christine Myrvang viser hvordan vi er blitt forbrukere i stadig nye betydninger av ordet og hvordan markedets språk har nådd stadig nye områder – og hvordan kritikken av forbrukersamfunnet alltid har eksistert side om side med frembringelsen av stadig nye og flere og muligens mer bevisste forbrukere.

Andre kunder kjøpte også: