Et annet lerret: Fire historier om film og billedkunst

Da filmen kom tidlig i det tjuende århundret fikk menneskehetens historie for første gang muligheten til å fremstå som en fortelling av bevegelige bilder. Filmen dannet en ny type museum, og den medførte en utvidelse av begrepsapparatet som omgir bildet.

Et annet lerret er et personlig blikk på filmen fra billedkunstens ståsted. Hvert av de fire essayene tar utgangspunkt i en film: Alain Resnais' Hiroshima Mon Amour, Ingmar Bergmans Persona, Michelangelo Antonionis Blow-Up og Lovely Andrea av Hito Steyerl. Filmene danner ulike innganger til en diskusjon om bildets posisjon i samfunnet, og de gir innblikk i hvordan billedkunsten og filmen stadig har utvekslet strategier for å forstå og håndtere bilder av oss selv og verden.

Marit Paasche er kunsthistoriker og forskningsansvarlig ved Videokunstarkivet. Hun jobber også som forfatter, kurator, foreleser og kritiker. Hennes spesialfelt er amerikansk og europeisk samtidskunst med et særskilt fokus på videokunst og eksperimentell film. De siste ti årene har Paasche undervist regelmessig i estetikk, kunsthistorie og film, hovedsakelig på Kunstakademiet i Oslo, men også ved de øvrige kunstakademiene i Norge og ved Universitetet i Oslo. For tiden forbereder Paasche utstillingen Vi lever på en stjerne ved Henie Onstad kunstsenter og en bok om Hannah Ryggen

Andre kunder kjøpte også: