Bøygen 4/2009: Film og litteratur

Forfatter Ragnar Hovland skriver om sin vei til filmen, litteraturprofessor Jakob Lothe ser på hvordan det var mulig å filmatisere Virginia Woolfs To the Lighthouse, filmviter Anne Gjelsvik undersøker hva man kan skrive og hva man kan vise, høyskolelektor Marie Nedregotten Sørbø skriver om hvordan Jane Austens særegne ironi forsvinner i filmatiseringene.

Vi har (med tillatelse) oversatt et blogginnlegg av den anerkjente filmviteren David Bordwell om Tarantinos Inglourious Basterds. Vi har trykket, og fått skrevet en tekst om, John Ashberys dikt Daffy Duck in Hollywood.

Forfatter og skribent Mette Karlsvik har skrevet et slags filmmanus, journalist Anna Cornelia Kristiansen gjør seg tanker rundt Valerie Solanas, og filmanmelder Hedda Klemetzen harselerer med konvensjonene rundt å anmelde film som er basert på bøker.

I tillegg er det tekster om sammenhengen mellom Rimbaud og Rambo, om den filmatiske fremstillingen av Sylvia Plath, og om adapsjonen av Knut Hamsuns Sværmere. Det er et intervju med filmregissør og manusforfatter Elsa Kvamme, og det er et par skjønnlitterære bidrag med film som framtredende motiv. Sist, men ikke minst, er det anmeldelser av Tore Renberg, Hanne Ørstavik, Kjersti Annesdatter Skomsvold, Inger Bråtveit og Cecilia Hansson, og Beate Muri.

 

 

 



Redaktører: Ingvild Øye og Anlaug Færevåg

Nøkkelord: Tidsskrift Litteratur Teori Poesi